Sultfølelse kan dessverre være uunngåelig enkelte dager. Her er noen enkle tips.


1. Ta et fibertilskudd som f.eks. 5-10g psylliumfrø/husk blandet i vann og drikk det 10 minutter før du spiser. Er du fremdeles sulten?

2. Fyll på med grønnsaker, knask på ei gulrot eller en brokkoli. Er du fremdeles sulten?

3. Drikk et glass vann. Er du fremdeles sulten?

4. Bland 2-3 måleskjeer proteinpulver i kun så mye vann at det blir en grøtaktig konsistens. Smak til med kanel eller andre krydder, vanilje/rom/mandel-essens osv. Fremdeles sulten?

5. Spis et stykke søt frukt, ca 100-200g. Fremdeles sulten?

6. Spis en liten skje med peanøttsmør eller 10stk mandler/valnøtter (usaltede). Fremdeles sulten?

7. Finn på noe å gjøre sånn at du ikke bare sitter og tenker på mat. Fremdeles sulten?

8. Kutt kardio helt de neste 4-5 dagene (ja, jeg sa kutt det helt, det inkluderer gåturer) og øk karbinntaket med 50g pr dag. Etter 5 dager kutter du ned karbohydratene igjen og kjører HALVPARTEN så mye kardio som du har gjort tidligere, men du kan nå kjøre det mer intervallbasert med høyere tempo i 2-3 minutter (ikke maks) og roligere tempo i 2-3 minutter.

Hvis du har kommet deg gjennom alle disse punktene og allikevel er sulten hele tida må du justere på oppsettet av dietten din, du spiser for lite, feil matvalg, eller ubalansert. Eller så er du et par uker unna konkurranseform i fitness/kroppsbygging og har en ekstremt lav fettprosent. Da er det nærmest unngåelig fordi kroppen er i krisemodus og tror du er i ferd med å sulte ihjæl.

Hentet fra:
Børge Fagerli
Coach MyRevolution
http://www.myrevolution.no

Advertisements